آموزشی

آموزش بهداشت دهان ” کلیک کنید “

علی علیزاده ژوئن 26, 2018 349


زمینه
share close

به گزارش سیناپرس، صدا یکی از جنبه های اساسی از ارتباط سالم و موثر محسوب شده و روز جهانی صدا، یک آگاهی بخشی برای لزوم مراقبت از صدا، پیشگیری از بروز مشکل برای صدا، بازسازی بیماری های مرتبط با صدا، بهداشت دهان و تحقیق بر روی عملکرد و کاربردهای صدا است.

همچنین یکی دیگر از اهداف نامگذاری این روز، تذکر به افرادی است که از صدای خود در حوزه هنر – گویندگی، صداپیشگی، خوانندگی – استفاده می کنند و باید نکاتی را درخصوص مراقبت صحیح از صدا و شیوه های مناسب تمرین و تقویت صدا بیاموزند.

تأثیر مواد غذایی بر صدا و حنجره

ترشی، سرکه، غذاهای سرخ شده، غذاهای بسیار شور یا شیرین، آب سرد، چیپس و پفک، استفاده از عطرهای تند، بر حنجره و کیفیت صدا تأثیر سوء می گذارد؛ همچنین نوشیدنی های بسیار داغ باعث آسیب دیدگی تارهای صوتی می شوند.

برعکس، غذاهای کم چرب و کم نمک، شیر ولرم، مویز، انجیر، بادام، دانه صنوبر و کتان، نشاسته، از جمله موادی هستند که به بهبود وضعیت حنجره و ترمیم تارهای صوتی کمک می کنند.

مسواک زدن نیز یکی از اصول مهم در محافظت از دهان و حنجره محسوب می شود؛ در کنار این کار، غرغره کردن مقداری آب نمک در ابتدای صبح به سلامت دهان و حنجره کمک می کند.

بمنظور ایجاد بهداشت دهان از راهکارهای ذیل استفاده کنید:

مشكلات دهان و دندان امروزه يكي از رايج‌ترين مشكلات مردم در سرتاسر جهان است. البته امروزه با پيشرفت وضعيت بهداشت، ميزان فساد و از بين رفتن دندان بسيار كمتر از گذشته است، ولي با توجه به نوع تغذيه، عادات غلط و عدم به كارگيري صحيح روش‌هاي بهداشتي، اين معضلات هنوز هم وجود دارد.

1- براي برطرف كردن ناراحتي‌هاي دهان، دم كرده زرشك را غرغره كنيد. جويدن برگ زرشك، باعث محكم شدن لثه و دندان مي‌شود.

2- اگر پوست تازه گردو را به دندان و لثه بماليد، لثه و دندان را تقويت مي‌كند.

3- توت فرنگي به دليل داشتن ويتامين C، در درمان بيماري لثه مؤثر است.

4- جويدن كندر مانند آدامس لثه را محكم مي‌كند و بوي دهان را مي‌زدايد.

5- خوردن گشنيز براي دهان و دندان بسيار مفيد است. هم لثه را سالم مي‌سازد و هم جلوي خرابي دندان‌ها را مي‌گيرد و درد دندان را بر طرف مي‌كند. براي بر طرف كرن درد دندان 10 گرم تخم گشنيز را در چهار ليتر آب بريزيد و بگذاريد بجوشد تا حجم آن به يك ليتر برسد. آن را كمي سرد كنيد و در دهان مزه مزه كنيد تا درد دندان برطرف شود.

6- غوره از نظر طب قديم ايران سرد و قابض است و در درمان ورم مخاط دهان و نرمي لثه‌ها موثر است.

7- آب پياز براي دندان‌ درد مفيد است. براي تسكين درد بايد آب پياز را روي دندان ريخت و كمي نگه داشت، اين عمل را مي‌توان با پنبه انجام داد. پياز لثه‌ها را تقويت مي‌‌كند.

8- براي رفع لق بودن دندان‌ها و تسكين درد آن، سركه را روزي چند بار در دهان غرغره كنيد. سركه در رفع جرم دندان و التهاب لثه نيز موثر است. به منظور رفع بوي بد دهان و نيز سفيدي دندان‌ها، هفته‌اي يك بار دندان‌هاي خود را با مسواك آغشته به سركه مسواك بزنيد.

9- انجير خشك جوشيده شده در شير، براي درمان ورم لثه و ورم مخاط دهان مفيد است.

10- زردآلو بوي بد دهان را رفع مي‌كند.

11- جويدن برگ‌هاي شاهي تازه، لثه را محكم مي‌كند و آنها را سالم نگه مي‌دارد.

12- پژوهشگران ژاپني مي‌گويند خوردن مرتب ماست و ساير محصولات غذايي حاوي اسيد لاكتيك ممكن است براي بهداشت دهان شما مفيد باشد.

13- مصرف مقادير اندكي از اسيدهاي چرب امگا ـ 3 كه به طور معمول در غذاهايي مثل ماهي يافت مي‌شوند، براي كمك به برطرف كردن بيماري‌هاي لثه مفيد است. مصرف اسيدهاي چرب امگا 3 احتمال ابتلا به بيماري‌هاي لثه را 23 تا 30 درصد كاهش مي‌دهد.

14- مصرف پرتقال موجب استحكام لثه‌ها مي‌شود.

15- مصرف روزانه سقز کمک به رقیق شدن بزاق دهان میکند و علاوه بر رفع چسب دهان برای سیستم گوارشی بسیار عالی هست.

* نكات قابل توجه درباره لثه و دندان‌ها

* استفاده از خمير‌دندان‌هاي حاوي فلورايد، پوششي روي دندان‌ها ايجاد كرده و از آنها در مقابل تاثيرات مخرب اسيد و شكر، محافظت مي‌كند.

* بعد از مصرف غذاهاي اسيدي مثل آب پرتقال، نبايد فورا مسواك زد، زيرا به علت تاثير اسيد بر دندان‌ها ، احتمال سايش و پوسيدگي دندان وجود دارد.

* سيگار مي‌تواند بيماري لثه را بدتر كند. سيگار سبب كاهش اكسيژن در جريان خون شده و لثه بيمار نمي‌تواند التيام پيدا كند.

سيگار سبب تشكيل پلاك ميكروبي بيشتر و پيشرفت سريع‌تر بيماري لثه نسبت به افراد غير سيگاري مي‌شود. بيماري لثه هنوز شايع‌ترين علت از دست رفتن دندان‌ها در افراد مسن مي‌باشد.

* چطور از خونريزي لثه پيشگيري كنيم؟

خونريزي از لثه‌ها هنگامي رخ مي‌دهد كه به درستي دندان‌ها مسواك زده نمي‌شوند يا نخ دندان كشيده نمي‌شود.
براي پيشگيري از اين عارضه و سالم نگه داشتن لثه‌ها اين نكات را رعايت كنيد:
– سيگار نكشيد و از اشكال ديگر توتون هم استفاده نكنيد، مثل پيپ يا قليان.
– از مكمل‌هاي ويتاميني طبق تجويز پزشك استفاده كنيد.

– دقت كنيد كه دندان‌هاي مصنوعي‌ به درستي در دهان‌تان قرار بگيرند و اندازه شان مناسب باشد و اگر آنها عامل خونريزي و درد هستند، با دندانپزشك‌ در اين مورد مشورت كنيد.

– اگر لثه‌هاي‌تان خونريزي مي‌كند، يك پد گاز استريل را با آب يخ مرطوب كنيد و روي ناحيه مبتلا بگذاريد.

علت غلیظ شدن بزاق دهان

از جمله داروهایی که احتمال بیشتری دارد این مشکل را ایجاد کنند بعضی داروهای ضدافسردگی و اضطراب،آنتی هیستامین ها، داروهای ضدفشارخون، داروهای ضداسهال ، شل کننده های عضلانی، داروهای مورد استفاده در بی اختیاری ادرار و بیماری پارکینسونهستند. علت دیگر خشکی دهان درمان سرطان است. داروهای شیمی درمانی می توانند ماهیت بزاق و مقدار تولید آن را تغییر دهند و پرتودرمانی به ناحیه سر و گردن قادر است به غدد بزاقی لطمه وارد کند .

آسیب اعصاب نواحی سر و گردن به دنبال تصادف یا جراحی نیز موجب خشکی دهان می شود. دیگر حالت های مسبب خشکی دهانعبارتند از:مشکلات غدد بزاقی، اختلالات غدد درون ریز، بیماری آلزایمر، سکته مغزی و سندرم شوگرن که یک اختلال ایمنی است. علاوه بر اینها، دود کردن یا جویدن تنباکو روی تولید بزاق اثر گذاشته و خشکی دهان را تشدید می کند. خروپف و تنفس با دهان باز نیز در ایجاد مشکل دخیل هستند .

در سنین بالا نیز به علت تغییرات فیزیولوژیک بدن عارضه خشکی دهان زیاد دیده می شود . سیگاری ها نیز یکی از شکایات شایعشان خشکی دهان است . در عین حال اگر شخص بیمار در تمام یا قسمت عمده اوقات ، دهان خشک داشته باشد ، این حالت
می تواند برای او غیرقابل تحمل شده ومنجر به مشکلات شدید جسمانی گردد .
* دهان خشک می تواند در ذائقه ( مزه غذا ) ، جویدن ، بلعیدن و صحبت کردن مشکلات بوجود آورد .

 

در صورت رفع نشدن مشکلات دهان جهت خوانندگی با این شماره تماس بگیرید: 09370937825 علی علیزاده

 

برای ورود به بخش آموزش کلیک کنید

برای ارتباط با ما کلیک کنید

7852cf55-a29b-43eb-a019-3bf0f3e851f2

 

برجسب ها : , , , , .

Rate it
آواتار
نویسنده

علی علیزاده

علی علیزاده هستم، مدرس خودشناسی گوینده بازیگر آهنگساز صدابردار/تنظیم کننده

list بایگانی

ارسال نظر (0)

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *