آموزشی

چطور با آلرژی فصل پاییز کنار بیاییم؟

علی علیزاده سپتامبر 25, 2018 47


زمینه
share close

راه های کاهش آلرژی فصلی
– هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید. بین ساعات پنج تا ۱۰ صبح و ابتدای غروب میزان گرده ها بسیار بالاست ، ولی میزان این گرده ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجیبی کاهش می یابد.

– بررسی ها نشان می دهد که گرده گیاهان و مواد حساسیت زا صبح ها با شدت بیشتری در محیط پراکنده می شوند و به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به واکنش های حساسیتی هستند تا حد امکان صبح ها از منزل خارج نشوند.

– هنگام راه رفتن بر روی چمنزار و برگ های خشک ریخته شده از درختان در پاییز، به صورتتان ماسک بزنید، زیرا در این حالت گرده گیاهان و اسپور قارچ ها در هوا زیادند.

– هنگام باغبانی حتما از ماسک های فیلتردار استفاده کنید.

– به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید. وی براى درمان علائم آلرژی، قرص هاى آنتى هیستامین و اسپری هاى ضد التهاب بینى را برایتان تجویز می کند. اسپرى ها یا قطره هاى بینى ضد التهاب، با کاهش تورم پوشش درون بینى، گرفتگى بینى را برطرف مى کنند. اسپرى ها یا قطره هاى بینى ضد آلرژى با پوشش بینى و چشم مانع اثر عامل آلرژی زا مى شوند.

– مبتلایان به حساسیت فصلی باید حدود دو هفته پیش از آغاز علائم، داروهای کاهش دهنده حساسیت را مصرف کنند تا علائم تحت کنترل درآیند. حتی پس از پایان فصل حساسیت زای پاییز و کاهش علامت های بیماری نیز به دلیل احتمال تداوم حساسیت، مصرف داروها را قطع نکنید.

– حداقل ۳۰ دقیقه پیش از خارج شدن از منزل، داروی تجویز شده مصرف شود.

وقتی از بیرون وارد منزل می شوید، لباس های خود را عوض کنید تا مانع از انتشار مواد حساسیت زایی شوید که به لباس هایتان چسبیده اند

– در روزهایی که میزان گرده ها و غبار موجود در هوا زیاد است، پنجره های خانه را ببندید. از باز کردن پنجره ها و یا استفاده از کولرهایی که هوای بیرون را به داخل ساختمان می آورند، خودداری کنید.

– ملافه های رختخواب را هفته ای یک بار با آب گرم بشویید.

– قبل از رفتن به رختخواب حتما دوش بگیرید و موهایتان را بشویید، چراکه پوست و موی شما محل مناسبی برای تجمع غبار و گرده ها هستند.

– در فصل های حساسیت زا هنگام رانندگی پنجره های اتومبیل تان را ببندید.

– هنگام رانندگی، تهویه ماشین را روشن کنید تا مانع از ورود هوای بیرون به داخل ماشین که مملو از مواد آلرژی زاست شود. همچنین جهت دستگاه تهویه هوای ماشین و دریچه های تعویض هوا را مخالف صورت تان تنظیم کنید.

– وقتی از بیرون وارد منزل می شوید، لباس های خود را عوض کنید تا مانع از انتشار مواد حساسیت زایی شوید که به لباس هایتان چسبیده اند.

– از آوردن حیوانات خانگی به داخل خانه خودداری کنید، چرا که گرده ها به راحتی روی پشم و موی این حیوانات می چسبند.

– به دلیل خشک شدن هوا در فصول سرد پاییز و زمستان، توصیه می شود افراد در منزل از دستگاه های بخور به منظور تامین رطوبت محیط استفاده کنند.

– اگر نسبت به گرد و غبار حساسیت دارید، کف اتاق ها را با جاروبرقی جارو بزنید و با دستمال مرطوب، گرد و خاک وسایل را پاک کنید.

– شست وشوی بینی با سرم نمکی به باز ماندن راه های هوایی کمک زیادی می کند. استفاده از درمان موضعی اسپری های بینی نیز بسیار کمک کننده است.

نوشیدن زیاد مایعات در کاهش عوارض حساسیت فصلی موثر است، زیرا ترشحات تنفسی را رقیق کرده و عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن می گذارد

– از تهویه های هوا و فیلترها استفاده کنید. در فصل آلرژی پنجره ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن کنید.

در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید، چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگ ها و قارچ ها می شود و آلرژی را تشدید می کند.

– به جای فرش و قالی از کف پوش استفاده کنید. قالی ها محل تجمع گرد وغبار و گرده ها و سایر عوامل آلرژی زا هستند. کارهای باغ داری و گل کاری را به زمان پس از گرده افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موکول کنید.

– نوشیدن زیاد مایعات در کاهش عوارض حساسیت فصلی موثر است، زیرا ترشحات تنفسی را رقیق کرده و عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن می گذارد.

– نگهداری گلدان های کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه، اردک، گربه، سگ و غیره در محیط زندگی، افراد حساس به مواد آلرژی زا را با مشکل مواجه می کند.

– فردی که به حساسیت فصلی مبتلاست یا سابقه ابتلا به آن را دارد، باید تا می تواند دور ادویه ها، غذاهای تند، بودار، خوراکی های فرآوری شده (مانند سوسیس، کالباس و…) و غذاهای سرخ کردنی را خط بکشد.

– بعضی میوه ها با توجه به پرزهایی که روی پوست خود دارند، عامل حمل مواد حساسیت زا به شمار می روند، بنابراین باید قبل از مصرف به خوبی آنها را شست.

– ممکن است مصرف برخی میوه ها مانند کیوی یا برخی از صیفی ها مانند بادمجان و گوجه فرنگی باعث تشدید واکنش های آلرژیک شود. البته این موضوع به حساسیت های فردی هم مربوط است. پس مراقب غذا خوردن تان هم باشید.

 

 

تیم صداهای همراه کلیک کنید

برجسب ها : , , , , , .

Rate it
آواتار
نویسنده

علی علیزاده

علی علیزاده هستم، مدرس خودشناسی گوینده بازیگر آهنگساز صدابردار/تنظیم کننده

list بایگانی

ارسال نظر (0)

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *