مصاحبه برای بهترین نوازنده - علی علیزاده

همکاری با نوازنده های محترم

علی علیزاده اکتبر 2, 2017 313


زمینه
share close

باسلام خدمت تمام نوازنده های ایران بزرگ

تیم صداهای همراه به منظور ساخت همراه بند، با نوازندگان محترم آماده همکاری می باشد.

اولویت با نوازندگان کرجی هست،

سازهای مورد نیاز: تار، سه تار، باغلاما، عود، سازدهنی

فرم ثبت نام ” کلیک کنید

 

تیم صداهای همراه کلیک کنید

باتشکر

 

 

چگونه نوازنده خوبی شویم ؟ اصول تمرین نوازندگی چیست ؟

برای پاسخ به این پرسش که چگونه نوازنده خوبی شویم باید ابتدا دریابیم که اصول تمرین نوازندگی چیست !؟ افزایش سرعت در نوازندگی و تسلط در نوازندگی چگونه ممکن است؟!  موفقیت در نوازندگی نیازمند شناخت دقیق از روش های تمرین نوازندگی می باشد!

برای آشنایی با اصول تمرین نوازندگی ، موفقیت در نوازندگی و دانستن اینکه چگونه نوازنده خوبی شویم این مقاله مفید را از دست ندهید! راز موفقیت در نوازندگی دانستن روش های صحیح و اصول تمرین نوازندگی است!

 

پیشگفتار

نوازندگی و اصول تمرین نوازندگی از دو بخش عمده تشکیل شده است :

  • تمرین علمی (تئوری و ذهنی)
  • تمرین عملی (فیزیکی به همراه ساز)

تمرین علمی (تئوری) می تواند در هر زمان و مکانی صورت گیرد! کافیست در ذهن خود یک بازی بسازید! برای اینکه بدانیم چگونه نوازنده خوبی شویم و به موفقیت در نوازندگی دست یابیم، باید به تمرین علمی بیشتر توجه کنیم! به عنوان مثال در ساز گیتار یا پیانو، اینکه بدانیم هر فرت یا کلاویه بیانگر چه نتی می باشد بسیار مهم است!

متد ها و روش های خاص و جالبی برای به خاطر سپردن جای نت ها روی ساز وجود دارد! در مقالات بعدی به صورت اختصاصی به این موضوع خواهیم پرداخت! در کل به خاطر سپردن هر چیزی در ذهن برای همیشه نیازمند سنجاق کردن آن چیز به چیز دیگری است!

به عنوان مثال  ساز ویولن دارای چهار سیم است! از پایین به بالا هر سیم به صورت آزاد بیانگر یک نت و صداست ! به ترتیب ( می – لا – ر – سُل ) ! ترفند جالبی که اکثر اساتید این ساز برای به خاطر سپردن همیشگی ترتیب نت ها توسط هنرجویان به کار می برند سنجاق کردن آن به عبارت ” ملُا رَسول ” است !  به این ترتیب دیگر هرگز نام و ترتیب نت ها را از یاد نخواهید برد! جالب است نه؟

در آینده در مقاله ای جداگانه به صورت مفصل به توضیح تمارین ذهنی برای به یاد سپردن همیشگی نام نت ها بر روی ساز خواهیم پرداخت! در این مقاله قصد داریم نکات کلیدی برای موفقیت در نوازندگی به صورت عملی را مورد بررسی قرار دهیم ! برای اینکه بدانیم چگونه نوازنده خوبی شویم ، دانستن اصول تمرین نوازندگی بسیار تأثیر گذار خواهد بود!

 

اصول تمرین نوازندگی

اولین نکته که باید به آن توجه داشت زمان شروع و پایان یک جلسه تمرین است ! قبل از شروع تمرین باید تمام تمرکز و ذهن خود را روی نوازندگی و آن چه باید در آن جلسه تمرین کنید متمرکز کنید! عدم تمرکز روی تمرین باعث عدم موفقیت در نوازندگی خواهد شد!  تمرین باید زمان شروع مشخص و زمان پایان مشخص داشته باشد!

 

زمان ایده آل برای هر جلسه تمرین 30 دقیقه ( نیم ساعت ) می باشد! این زمان را می توانید به سه قسمت 10 دقیقه ای تقسیم کنید! بعد از هر پارت (10 دقیقه) می توانید 2 دقیقه استراحت کنید! استراحت از لحاظ فیزیکی باعث گردش خون بهتر در میان انگشتان و اعضای بدن می شود !

برای این منظور بهتر است در این دو دقیقه به آرامی راه بروید و با تنفس عمیق از بینی انگشتان خود را در حالت شل (آویزان) قرار دهید! بهتر است در این مدت فکر خود را نیز خالی کنید! در واقع به هیچ چیز فکر نکنید ! حتی تمرین و متد های آن! این کار باعث دسته بندی اطلاعات در ذهن شما می شود!

نکته ای که باید همیشه به آن توجه داشت این است که تمرین را به هیچ دلیل و بهانه ای رها نکنید! برای کم شدن احتمال این موضوع، حتما قبل از تمرین به دست شویی بروید و با آب خنک دست و صورت خود را بشویید! خوردن یک میوه شیرین و آبدار تأثیر زیادی در یادگیری شما دارد! از گرم کردن انگشتان با حرکات نرم کششی قبل از شروع تمرین نباید غافل شد!

حال که بدن را در حالت آماده و ریلکس قرار داده اید و از نحوه زمان بندی تمرین آگاهی یافته اید، گوشی موبایل را در حالت پرواز یا بی صدا قرار داده و تمرین خود را شروع کنید! یک جلسه تمرین 30 دقیقه ای در صورتی می تواند موثر باشد که این اصول تمرین نوازندگی را به خوبی انجام دهید!

 

تمرین میزان های یک قطعه

اینکه چگونه نوازنده خوبی شویم به نحوه تمرین میزان های یک قطعه بستگی دارد! به عنوان مثال اگر یک قطعه شامل 4 میزان است، ابتدا میزان اول را تمرین و اجرا کنید! زمانی که تسلط کافی در اجرای میزان اول به دست آوردید به سراغ میزان دوم بروید!

اگر در اجرای میزان دوم دچار مشکل بودید فقط میزان دوم را تمرین نکنید! بلکه از ابتدا به همراه میزان اول آن را تکرار و تمرین کنید! بعد از تسلط در میزان اول و دوم مجوز ورود به میزان سوم را خواهید داشت! همین روال برای میزان چهارم هم صادق است!

تمرین یک قطعه و میزان هایش را می توانید در طول یک جلسه 30 دقیقه ای تقسیم کنید! داشتن یک زمان سنج معکوس که در اکثر گوشی های امروزی یافت می شود در حفظ زمان مفید است! توجه داشته باشید.. به هیچ وجه قبل از پایان هر پارت 10 یا 15 دقیقه ای تمرین را رها نکنید!

 

تمرین درست و اصولی نیازمند ذهنی آرام و خالی از هرگونه فکر و خیال است! برای این کار قبل از شروع تمرین حتما 2 دقیقه چشم های خود را ببندید و با خود هیپنوتیزمی و مدیتیشن فکر خود را خالی کرده و فقط روی تمرینی خوب و با آرامش متمرکز شوید!

 

افزایش سرعت در نوازندگی

برای تحقق افزایش سرعت در نوازندگی ابتدا باید یک قطعه را با سرعت پایین تمرین کنید !  تمپو و مترونوم پایین در تمرین موجب می شود که یک قطعه یا یک میزان در ذهن به درستی نقش ببندد ! به هیچ عنوان یک قطعه را از ابتدا با سرعت بالا تمرین نکنید!

تمرین با سرعت بالا باعث بالا رفتن ضریب خطا و در نتیجه سرخوردگی از تمرین خواهد شد! جالب است بدانید که ماهیچه ها و انگشتان شما دارای حافظه می باشند! شاید خیلی از نوازندگان حرفه ای را دیده اید که با سرعت زیادی انگشتانشان روی ساز می رقصد!

اما آیا آنها از ابتدا با همین سرعت می نواختند ؟ افزایش سرعت در نوازندگی به مرور زمان اتفاق می افتد! برای اینکه یک قطعه به خوبی در ذهنتان نقش ببندد آن را در تمپو و ضرب پایین تمرین کنید ! افزایش سرعت در نوازندگی باید تدریجی و شماره به شماره رخ دهد!

اگر به دست یک نجار در هنگام کوبیدن چکش روی میخ توجه کنید خواهید دید که دو ضربه ی اول به آرامی زده می شود! سپس ضربه سوم با شدت و سرعت بیشتر ! این خود گواهی بر حافظه ی ماهیچه ها و انگشتان است! وقتی کاری را در سرعت پایین درست انجام دهند، در سرعت بالا هم نتیجه مشابه است!

 

سلط در نوازندگی با تغییر مکان و حالت تمرین

یکی دیگر از روش های تمرین نوازندگی و تسلط در نوازندگی ، تغییر مکان یا حالت های نوازندگی در حین تمرین است! به عنوان مثال بعد از تسلط نسبی بر یک قطعه، صندلی خود را تغییر دهید ! ترجیحا از یک صندلی با راحتی کمتر استفاده کنید! یا مکان تمرین را تغییر دهید!

در محیطی کم نور یا تاریک بنوازید! دلیل این کار جلوگیری از شرطی شدن و تاثیر محیط بر نوازندگی شما خواهد بود! به این ترتیب قادر خواهید بود در هر مکان و شرایطی قطعه را به درستی اجرا کنید ! البته این کار بعد از تسلط در نوازندگی یک قطعه است!

برای تسلط در نوازندگی یک قطعه باید آن قطعه را به طور مداوم بمدت یک هفته در جلسات مختلف تکرار و تمرین کنید ! زمانی که می خواهید سراغ قطعه جدیدی بروید قطعه قبلی را 10 بار تکرار کنید ! این کار موجب ماندگاری قطعه در ذهن شما و تسلط در نوازندگی خواهد شد !

 

زمانی که به تسلط در نوازندگی دست یافتید می توانید برای نوازندگی در استودیو یا حتی روی استیج کنسرت ها اقدام کرده و به کسب درآمد از نوازندگی بپردازید ! لبته نباید کسب درآمد هدفتان باشد ! نوازندگانی که هم اکنون به کسب درآمد از نوازندگی مشغول می باشند، در ابتدا به خاطر عشق به نواختنِ ساز و فعالیت در زمینه ی موسیقی پا به این عرصه گذاشتند !

 

تأثیر نواختن اتود بر تسلط در نوازندگی

نوازنده ای موفق خواهد بود که در کنار تمرین بر روی یک قطعه ، اتود ها و متد های مختلف را در طی یک جلسه تمرین کند!  معمولا قبل از شروع تمرین بهتر است که دست خود را با نواختن چند اتود گرم کنید ! بعد از آن می توانید به سراغ قطعه بروید ! در پایان و آخرین پارت هر جلسه بداهه نوازی را فراموش نکنید !

بداهه نوازی روی گام مشخص باعث می شود ذهن نوازنده باز تر شود ! نوازندگانی که لهجه یا دست خط خاص خود را دارند کسانی هستند که بعد از پایان هر جلسه تمرین،  زمانی را به بداهه نوازی و عشق بازی با ساز خود اختصاص می دهند!

در همین زمان است که می توانید سطح نوازندگی خود را ارتقاء دهید و لحجه و حس مخصوص خودتان را خلق کنید ! جلسات تمرین می تواند چند بار با فاصله های زمانی چند ساعته در طول یک روز تکرار شوند ! تعداد جلسات تمرین به میزان شوق و علاقه ی شما بستگی دارد! این شوق و علاقه شماست که باعث موفقیت در نوازندگی در زمان کوتاه تری نسبت به دیگران خواهد شد!

 

یک نت را غلط نواختن بی اهمیت است ، ولی بدون احساس نواختن غیر قابل بخشش! ( لودویگ فان بتهوون)

 

 

 

برجسب ها : , , , , , .

Rate it
آواتار
نویسنده

علی علیزاده

علی علیزاده هستم، مدرس خودشناسی گوینده بازیگر آهنگساز صدابردار/تنظیم کننده

list بایگانی

پست قبلی
close
  • 670
  • 6

مصاحبه برای بهترین نویسندگی، علی علیزاده

همکاری با نویسنده های محترم

علی علیزاده اکتبر 2, 2017

باسلام خدمت همه نویسنده های محترم ایران بزرگ نویسنده های محترم که در زمینه داستان کودک، طنز و نمایشنامه فعالیت کردند با ما در ارتباط باشند.   فرم ثبت نام […]

ادامه مطلب trending_flat

ارسال نظر (0)

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *