پادکست های موج زندگی - علیرضا شعبانعلی

موج زندگی قسمت 17

علی علیزاده اکتبر 12, 2018 220


زمینه
share close

با سلام به همه شنوندگان عزیز و دوست داشتنی موج زندگی را میشنوید

، آقای علیرضا شعبانعلی مربی و مدرس کلاس های : فن بیان، تربیت لحن، تربیت حس، شخصیت پردازی.

موج زندگی17
👑سلطان محمود و خوراک بادمجان

🔘گوینده:فاطمه امیری

توضیحات این فعالیت :

موج زندگی شروع کننده یه حال و هوای خوب توی زندگیه، از خیلی چیزا صحبت میشه و خیلی حرفا رو میگیم از قبیل شعر ، مقالات و حکایات شنیدنی.

کلا قراره زندگی رو خوب ببینیم.  راه های ارتباطی با ما از طریق همین سایت

لینک دانلود

سلطان محمود غزنوی:

ابوالقاسم محمود بن سبکتکین (۳۶۱–۴۲۱ ه‍. ق)،ملقب به سیف‌الدوله، یمین‌الدوله، امین‌الملة، غازی و مشهور به سلطان محمود غزنوی پادشاه سلسله غزنویان بود. سلطان محمود که اولین فرمانروای مستقل و بزرگ‌ترین فرد خاندان غزنوی است. به جنگاوری و بی‌باکی و کثرت فتوحات و شکوه دربار در تاریخ اسلام، مخصوصاً غزوات او در هند و غنایمی که از آنجا آورده مشهوراست. وی اولین فرمانروا در قلمرو خلافت اسلامی است که به خود عنوان «سلطان» داد تا استقلال خود را از دستگاه خلافت نشان دهد هر چند خلیفه فقط لقب امیر را برای او پذیرفته بود. وی شهر غزنه را به مرکز امپراتوری خود که شامل افغانستان امروزی، شمال غرب هند، قسمتی از پاکستان و شرق ایران امروزی می‌شد تبدیل نمود.

وضعیت علم و ادب در دوران سلطنت محمود:

اجتماع علما و شعرا در دستگاه محمود غزنوی و اشعار و کتبی که به نام او ترتیب یافته نام او را در اطراف عالم معروف کرده‌است. معروفترین شاعران دربار او عبارت بودند از: عنصری بلخی، فرخی سیستانی، عسجدی مروزی، زینتی، منشوری سمرقندی، کسائی مروزی و غضائری رازی. اگر چه فردوسی توسی در زمان او می‌زیست و شاهنامه را به او تقدیم کرد ولی وابستگی به دربار محمود نداشت. از میان دانشمندان دستگاه محمودی نام‌آورتر از ابوریحان بیرونی نیست. از وزیران نامی دستگاه سلطان محمود این اشخاص بوده‌اند: فضل بن احمد اسفراینی، ابوالقاسم احمد بن حسن میمندی و ابوعلی حسن بن محمد بن میکائیل معروف به حسنک وزیر. دبیر مخصوص دربار سلطان‌محمودابونصر مشکان بوده‌است

 

برای شنیدن تمامی قسمت ها “کلیک کنید
برای شنیدن تمامی قسمت ها در سایت شنوتو “کلیک کنید

 

تیم صداهای همراه کلیک کنید

 

برجسب ها : , , , , , .

Rate it
آواتار
نویسنده

علی علیزاده

علی علیزاده هستم، مدرس خودشناسی گوینده بازیگر آهنگساز صدابردار/تنظیم کننده

list بایگانی

ارسال نظر (0)

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *