مستند

مستند مصاحبه تپسی و تاکسی رانی ” کلیک کنید “

علی علیزاده می 19, 2018 284


زمینه
share close

با سلام به بخش مستند سایت خوش آمدید با مستند مصاحبه تپسی و تاکسی رانی شما دوستان را همراهی میکنیم

برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبكه ٢، دیشب با موضوع “لزوم برخورد صحیح با كسب و كارهای اینترنتی” با حضور میلاد منشی پور، مدیرعامل تپسی برگزار شد.

 

شعار تپسی:
به خانواده تپ‌سی بپیوندید
اگر فکر می کنید آدم خوش‌فکر و باانگیزه ای هستید و به اندازه کافی انرژی برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود دارید به ما بپیوندید. ما استعداد و توانایی های شما را ارج می نهیم و شرایطی فراهم می آوریم تا شما بتوانید مسیر رشد و ترقی را سریع و آسان طی کنید. افتخار ما همکاری با افرادی سخت‌کوش، مستعد و بلندپرواز است.

تپ‌سی، سامانه هوشمند در خواست تاکسی

تپ‌سی (TAP30) یک سامانه هوشمند درخواست تاکسی است که فعالیت خود را از خرداد ماه 1395 آغاز کرده و در حال حاضر در اکثر شهرهای بزرگ کشور حضور دارد. اپلیکیشن تپ‌سی پلی است میان مسافر و راننده (راننده) که با حذف واسطه‌های سنتی هزینه‌ سفرهای درون شهری را به طرز چشم‌گیری کاهش می دهد. این اپلیکیشن قابل نصب بر روی گوشی‌های هوشمند بوده و در صورت نیاز، سازمان‌ها نیز می توانند از پنل سازمانی تپ‌سی که سازگار با محیط وب است استفاده نمایند. شما با تپ‌سی، سفری با کیفیت، امن و ارزان تجربه می کنید.

فرهنگ سازمانی

با ارزش ترین دارایی تپ‌سی کارکنان آن هستند که از نخبه‌ترین جوانان کشور به شمار می آیند. تلاش مستمر و هوشمندانه، برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، از شاخصه‌های اصلی فرهنگ سازمانی تپ‌سی است. ما در تپ‌سی می کوشیم تا بلندپروازی‌های شخصی را با اهداف سازمانی هم‌‌راستا نماییم تا فرد و سازمان، هر دو باهم، رشد کنند. فضای صمیمانه و به دور از آلایش‌ تپ‌سی ارتباط بین کارمندان و مدیران را تسهیل می نماید و محیط سازمان را به محیطی گرم و خودمانی تبدیل می کند. دغدغه همه اعضاء در خانواده بزرگ تپ‎سی ارائه خدمات با کیفیت به مسافران محترم و رانندگان ارجمند است.

تاریخچه تاکسیرانی

بنیان گذار تاکسیرانی یک بانوست

درمیان هزاران هزار نفری که هر روز در کلان شهر تهران از تاکسی ها پیاده و سوار می شوند شاید کسی را گمان آن نرود که بنیان گذار سیستم تاکسی رانی در پایتخت یک زن باشد. زنی که به لیاقت و کاردانی درتاریخ مشهوراست واوکسی نیست جزاشرف الملوک ملقب به فخرالدوله دخترمظفرالدین شاه قاجار. اشرف الملوک که در سال ۱۲۶۱ از مادری به نام سرورالسلطنه (دختر فیروز میرزا نصرت الدوله فرمان فرما) متولد شد ابتدا نامزد پسرخاله ی خود یعنی محمد مصدق بود، اما مظفرالدین شاه از حاج میرزا علی خان امین الدوله صدر اعظم خواست که پسرش را وادارد دختر شیخ محسن خان معین الملک (مشیرالدوله) را طلاق دهد و با نهمین دخترش اشرف الملوک (فخرالدوله) ازدواج کند. سالها گذشت و فخرالدوله با بهره گیری از ارثیه و مدیریت خود به یکی از ثروتمندان ایران تبدیل شد.

فخرالدوله که علاوه بر برقرار کردن سیستم تاکسی رانی در تهران، احداث مسجد فخرالدوله و چند بنای دیگر از یادگار های اوست خیلی زود توانست، لیاقت و کاردانی خود را بروز دهد و تاریخ از او به عنوان یک زن خلاق، اجتماعی، مدیر و مدبر یاد کرده اند. گفته می شود فخرالدوله از ثروت خود در امور خیریه هم فروگذاری نکرد و از جمله کارهای مهمش تأسیس آسایشگاه سالمندان در املاک موروثی اش واقع در کهریزک است که امروزه جزو عظیم ترین مؤسسات یاری رسانی به مصدومان، از کارافتادگان و سالمندان به شمار می رود.

شبهه در شناسایی نخستین واردکننده تاکسی

اگرچه برخی منابع تاریخی متذکر شده اند که فخرالدوله اولین فرد واردکننده ی تاکسی به تهران نبوده است و این اقدام را به علی امینی فرزند پسرش نسبت داده اند اما در کتاب «اولین زنان» نوشته ی عذرا دژم هم به این کار وی اشاره شده است و در برخی منابع دیگر آمده است که او به پسرهایی که می خواستند متأهل شوند یک تاکسی برای امرار معاش هدیه می داده است.

دهها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش و فقدان نظام حمل و نقل درون شهری از نیروی پیش رونده مدنیت می کاست،کالسکه ها تنها تکیه گاه مردم برای جابجایی در سطح شهرهای نه چندان بزرگ بودند. ضرباهنگ کُند این وسیله نقلیه با سرعت حرکت قطار تمدن، همخوانی نداشت و در این هنگام مخترعان در آزمونی نو قرارگرفتند. پدیده ای که بتواند مردم بیشتری را در زمانی کمتر جابجا کند. این گونه بود که موتورهای بنزینی درون سوز و به دنبالش ” اتومبیل” متولد شد.

اين مَركب در ابتداي سال هاي ساخت، تنها وسيله اي تجملي و براي گردش هاي آخر هفته ثروتمندان به كار مي رفت و تعدادش انگشت شمار بود. مردم کم کم به اين وسيله دل بسته و رفته رفته اتومبيل بخشي از زندگي روزمره اجتماعي و اقتصادي شد.

روزي از روزها (سال 1306) خودرویی ساخت آمريكا به نام ” Bed Ford ” یا اصطلاحاً “ب د فورد” به عنوان اتومبیل کرایه ای که شهروندان تهرانی را از نقطه ای به نقطه ای دیگر جابجا می نمود آغاز به کار کرد. بعدها به این خودروی کرایه نام  تاکسی که واژه ای فرانسوی است نهاده شد.

پس از آن اتومبيل هایي نظیر: پاودا، وُلگا، واکسهال، آستين، اوشکودا، شورولت، مسکوویچ، هیلمن، موریس، وانگارد، دکاوه، بنز، فیات، سیتروئن و … وارد بازار حمل و نقل مسافر شهري گردیدند.

چگونگی شکل گیری سازمانی به نام تاکسیرانی

رشد سريع شهر و افزايش ناگهاني تعداد اتومبيل ها، كنترل خيابانها را مشكل كرد و براي شهرداري و نظميه كاملا مشخص بود كه هدايت اتومبيل ها جهت رفت و آمد در شهر را بايد به مأموران خاصي بسپارد.

ناوگان تاکسیرانی با پشت سر نهادن دورانی سخت، پر مخاطره و غیر متمرکز، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در تاریخ 28/3/1359 با هدف تمرکز، کنترل و نظارت بر حُسن اجرای خدمت رسانی تجمیع شد. و طی لایحه ای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تحت پوشش شهرداری تهران با تصویب شورای انقلاب شروع به فعالیت کرد.

آیین نامه اجرایی قانون مذکور در تاریخ 10/8/1374 توسط هیات وزیران تهیه و پس از تصویب به وزارت کشور ابلاغ شد تا اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را به سازمان های مستقلی به نام سازمان تاکسیرانی محول کند.

بنابراین تمامی امور مربوط به تاکسیرانی از قبیل: صدور پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ سالانه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایه های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان، تشویق رانندگان امین و وظیفه شناس و برخورد با رانندگان متخلف و … به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران واگذار شد.

مدیران عامل از ابتدا تا امروز

اینگونه بود که سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به عنوان تنها متولی امور تاکسیرانان، با مدیرعاملی عباس کریمی آغاز به کار و پس از آن حسین حاجی عبدالوهاب(بنکدار)، محمدرضا قاضی حسام، داوود تاجران، رضا پسندیده، سیدجمال هاشمی عربی، امیرمحمود دهلوی، حسین تیموری کرمانی، پیمان سنندجی، محمد احمدی بافنده، میثم مظفر و هم اکنون نیز علیرضا قنادان به عنوان مدیرعامل در خدمت رانندگان تاکسی است.

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در خیابان آزادی، نرسیده به میدان انقلاب، نبش خیابان بهزاد بنا گردیده و دارای معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری، معاونت نظارت و امور مناطق، معاونت فنی و بهره برداری، معاونت مالی اداری و معاونت فرهنگی آموزشی می باشد و با بیش از 300 نفر به رانندگان شهر تهران خدمت رسانی می کند.

در حال حاضر ناوگان تاكسيراني شهر تهران با بیش از 100 هزار تاکسیران و حدود 80 هزار تاکسی، 4.5 میلیون مسافر را روزانه جابجا می کند که سهم 22 درصدی از سفرهاي حمل و نقل درون شهري را در 22 منطقه تاكسيراني به خود اختصاص داده كه با توجه به امكانات موجود رقم قابل توجهی است.

 

1. معنای اول امروزی بودن آن است که انسان مقتضای زمان خود را در نظر بگیرد و از ابزارها و امکانات روزگار خویش بهره گیرد. امروزی بودن و تبعیت مردم از مقتضای زمان خویش یعنی در هر زمان و عصری مردم باید از چیزهایی تبعیت کنند و از ابزارها، امکانات و تکنولوژی ها استفاده کنند که در همان زمان و عصر به وجود آمده است. استفاده از وسایل سرد کننده و یا گرم کننده وسایل نقلیه و مسافرت و… باید امروزی باشند.

2. معنای دیگر امروزی بودن آن است که از ذوق، سلیقه، پسند و میل مردم زمان خود تبعیت کنیم و بر این اساس امروزی باشیم. بنابراین، باید تابع اکثریت بود. هرآنچه اکثریت مردم می پسندند، آن را انتخاب کرد، هرچند ممکن است در واقع هر آنچه مردم می پسندند خوب و مفید نباشد.

3. معنای سوم امروزی بودن آن است که نیازهای واقعی مردم را که در طول زمان تغییر می کند، در نظر بگیریم و از آنچه برای تأمین این نیازهای واقعی به وجود می آید و امروزی و جدید است، تبعیت کنیم. به تعبیر شهید مطهری( رحمه الله ): «برای دستیابی به اهداف ثابت و کلان بشری هر روز ممکن است ابزار جدیدی به وجود آید و انسان ها برای آن که بهتر به اهداف خود دست یابند، باید از این ابزارهای جدید و مدرن بهره ببرندو ابزارهای قدیمی را به کناری نهند.»

4. باید از رسوم نادرست قدیمی اجتناب نمود و از امور جدید، که مطابق عقل باشند، استقبال کرد. این منطق کلام الهی است در پاسخ کسانی که از سنت پدرانشان پیروی می کردند: «حتی اگر پدران شما اهل فکر و اندیشه نبودند و هدایت نیافته بودند، آیا بازهم دنباله رو آن ها بودید!» (بقره: 170)

براستی آیا امروز دیگر می توان برای مسافرت به شهرهای دور از اسب و قاطر و یا شتر استفاده کرده و یا در ساختمان سازی ها می توان از تکنولوژی مدرن بی بهره بود! آیا در عصری که شهرها به صورت عمودی توسعه پیدا می کنند، می توان برج هایی از جنس خشت و گل بنا کرد! بنابراین، باید امروزی زیست واز ابزارهای مدرن در این زمینه بهره جست.

5. در عین حال برخی چیزهای قدیمی مفیدند. تنها عیبشان این است که زمان بر آن ها گذشته است و در عصری به وجود آمده اند که ما در آن قرار نداریم. هرگز نمی توان هرچیزی قدیمی را مذموم و ناپسند وغیر مفید دانست. گذشت زمان بر چیزی، دلیل بر ناکارآمدی آن نیست.

برای مثال، آیا قوانینی علمی میراث گذشتگان که قرن ها از زمان آن ها می گذرد، بی ارزش است؟ آیا قانون لگاریتم خوارزمی که قرن ها پیش بر دانش ریاضی افزوده شده و یا قانون جاذبه امروزه بی اعتبار شده است؟! آیا این که همواره هوای پاک و تازه برای انسان مفید بوده است و آنان از هوای آلوده اجتناب می کردند، در قانون بشری امروزه منسوخ شده است؟!

6. اما بسیاری از پدیده های نو هم مضرّند! باید امروزی بود اما نه به بهای استفاده از هرآنچه جدید است. هرچیزی که جدید باشد، لزوما به معنای آن نیست که مفید و مناسب و قابل استفاده است. آیا ایدز که امروزه محصول و پدیده ای کاملاً جدید و ارمغان تمدن بشری و ناشی از دوری بشر از تعالیم الهی است و کاملاً هم امروزی است، برای شهر مفید است! آیا استفاده از مواد مخدر، که بسیاری آن را برای تسکین آلام بشری امروزی تجویز می کنند، امری مفید و لازم است؟! آیا امروزه تلگراف باز هم با وجود تکنولوژی های پیشرفته تر مفید است؟!

بنابراین، باید امروزی بود و امروزی زیست اما نه به قیمت پشت پازدن به همه تجارب گذشته و سنن و آداب و رسوم ریشه دار ملی و دینی که از پیشِ قرن ها به دست ما رسیده است و نه به بهای دچار شدن به همه مضرات و ضررهای ارمغان تمدن جدید بشری و پذیرش هرآنچه جدید و امروزی است!

 

مارا همراهی کنید.

تیم صداهای همراه

 

7852cf55-a29b-43eb-a019-3bf0f3e851f2

برجسب ها : , , , , , , , , .

Rate it
آواتار
نویسنده

علی علیزاده

علی علیزاده هستم، مدرس خودشناسی گوینده بازیگر آهنگساز صدابردار/تنظیم کننده

list بایگانی

پست قبلی
close
  • 3546
  • 1

روانشناسی

دکتر مجد ” دوسداشتن و عشق ورزیدن ” صوتی و تصویری ” کلیک کنید “

علی علیزاده می 19, 2018

باسلام، باما همراه باشید با برنامه های روانشناسی سایت – دانلود فایل های صوتی دکتر مجد. به درخواست دوستان سری فایل های دکتر مجد آپلود و آماده استفاده می باشد […]

ادامه مطلب trending_flat

ارسال نظر (0)

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *